Idealne biuro księgowe – podpowiadamy na co zwrócić uwagę wybierając biuro do współpracy

Założenie działalności gospodarczej wiąże się z wieloma obowiązkami. Jednym z najbardziej irytujących obowiązków jest comiesięczne rozliczanie się z osiąganych przychodów, ewidencjonowanie wszystkiego, jednym słowem prowadzenie księgowości. Przedsiębiorca decydując się na swoją firmę musi na starcie określić, czy będzie zajmował się osobiście księgowością, czy będzie konieczne zlecenie tego zadania do biura rachunkowego. Jeśli zdecydujemy się na drugą opcję, ważne jest, aby wybrać dobre biuro księgowe, z którym współpraca będzie układała się wzorowo. Poniżej znajdziesz kilka porad odnośnie wyboru odpowiedniego biura księgowego.

Lokalizacja biura

Pierwsze zasadnicze pytanie, czy lokalizacja biura rachunkowego ma znaczenie dla przedsiębiorcy. Jeżeli posiadasz firmę w Dąbrowie Górniczej, istotne będzie, aby firma świadcząca usługi księgowe również znajdowała się w tym mieście. Chociaż wiele spraw i tak da się załatwić przez Internet, to jednak kontakt z biurem będzie lepszy, jeśli będzie z Dąbrowy Górniczej, niż z innych dalszych miast.

Lokalizacja dla części przedsiębiorców w ogóle nie będzie brana pod uwagę. Zwykle dzieje się tak, jeśli firma posiada wiele oddziałów, wówczas możemy wybrać biuro rachunkowe oddalone od siedziby głównej firmy nawet o kilkaset kilometrów. Niektóre firmy preferują usługi świadczone przez firmy obsługujące kapitał zagraniczny. W Polsce znajdziemy wiele takich firm, jedną z nich jest Tax Bonus z Dąbrowy Górniczej, które w swoim portfolio posiada klientów międzynarodowych. Finalnie trzeba wiedzieć, że wszelkie spotkania, jak również rozliczenia mogą być prowadzone online i nie jest wymagane, aby kontakt z biurem był zawsze fizyczny. Żyjemy w takich czasach, że większość spraw można skutecznie załatwić za pośrednictwem Internetu.

Poziom wiedzy i doświadczenie pracowników biura

Poziom wiedzy nie jest łatwo zweryfikować, ponieważ jeżeli przedsiębiorca sam nie posiada wiedzy w danej dziedzinie, trudno by miał weryfikować wiedzę innych. Mimo wszystko jest kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę.

Pierwszą jest to, jaki staż pracy posiadają pracownicy biura. Czym dłużej są na rynku, tym lepiej. Drugą kwestią jest czy pracownicy posiadają certyfikaty lub inne potwierdzenia kompetencji. Potwierdzeniem może być na przykład ukończenie renomowanej szkoły w kierunku księgowości lub posiadanie certyfikatu wydanego przez Ministerstwo Finansów. Certyfikaty księgowe aktualnie już nie są wydawane, ale swego czasu stanowiły istotne potwierdzenie posiadanych kompetencji.

Ubezpieczenie OC

Warto by wiedzieć, że usługi rachunkowości zostały jakiś czas temu zwolnione z konieczności posiadania licencji, dlatego wybierając biuro rachunkowe należy patrzyć na inne kwestie, takie jak choćby ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Ubezpieczenie OC zabezpiecza przedsiębiorcę i biuro rachunkowe w zakresie możliwych błędów i konsekwencji z tego płynących. Błędy zawsze mogą wystąpić, nawet jeśli w rozliczeniach wszystko jest okej. Dobrym przykładem jest wysyłka plików JPK-VAT, która ze względu na problemy techniczne dostawcy usługi nie mogła zostać zrealizowana, przez co nie dotrzymano terminów ich wysyłki. Takie sytuacje jednak nie powodują daleko idących konsekwencji, ale warto się zabezpieczyć na ewentualne błędy, stąd też zasadne jest pytanie o posiadanie ubezpieczenia OC przez biuro rachunkowe.

bezpiecznie-pod-parasolem

Zakres usług

Dla przedsiębiorców mających większe ambicje istotne jest także, czy biuro rachunkowe z którym podejmie się współpracę posiada kompleksowy zakres usług – mowa oczywiście o doradztwie podatkowym, rozliczaniu dotacji, jak również świadczeniu usług kadrowo-płacowych. Ważne jest także, czy biuro rachunkowe będzie w stanie sprostać potrzebom szybko rozwijającej się firmy. O wszystkie tematy należy wypytać biuro jeszcze przed nawiązaniem współpracy.

Obsługa klienta

Ocena sposobu obsługi i jakości jest również istotnym elementem podczas wyboru najlepszego biura rachunkowego. Budowanie relacji na linii klient – biuro jest bardzo istotne. Sposób podejścia, odpowiedzi na zadane pytania mogą wiele powiedzieć o przyszłym usługodawcy.

Pierwsza rozmowa jest zwykle najważniejsza, warto podczas niej wypytać o wszystkie newralgiczne tematy. Oceniając pamiętajmy, aby nie kierować się emocjami, tylko na chłodno ocenić każde biuro przypisując punkty. Finalnie wybrać to, których odpowiedzi najbardziej pokrywały się z naszymi oczekiwaniami.